eerste reisblog 2010

3 januari 2010 - La Rioja, Argentinië

Ja,ja,ja... lieve mensen het is al weer 3 jan. 2010!!!!!

Wij hebben een hele bijzondere jaarwisseling gehad: geen borrel, geen hapjes, geen eten, geen oliebolllen.....

Om 10 uur gingen al restaurants, kiosken, cafés dicht. Alleen de kerk en het internetcafé bleven open.Jos ging zijn mail checken en ik ging maar even naar de kerk. En daar was een mis aan de gang, die hoofzakelijk door vrouwen werd bezocht door vrouwn.  Aan het eind van de mis wensden de mensen elkaar vrede en kusten ze elkaar een keer op de wang. Ik werd  dan ook van alle kanten vrede toegewenst en gekust. De rillingen liepen over mijn lijf, zoveel verbondenheid voelde ik. Daarna hebben Jos en ik nog een Fanta, gekocht in het internetcafé, op de plaza opgedronken. Hier hebben we dus zitten wachten tot het twaalf uur was.!!!!!!!!!  Om twaalf uur was er prachtig vuurwerk en werden we door een familie, die ook op de plaza zat een feliz ano toegewenst en wij dachten nu komt iedereen wel naar de plaza, maar..... het was en bleef stil. Dus maar weer naar ons hostel,maar........ er reed geen taxi meer. Pas ander half uur later begonnen de taxis weer te rijden en met moeite konden we er een bemachtigen. Jajaja......Voor de bewoners van La Rioja is oud en nieuw dus een familiefeest, dat thuis wordt gevierd!!!!!!! ZIELIG voor ons vakantiegangers!!!!!

De volgende avond, dus op nieuwsjaardag, was er een processie. Om acht uur werd het grote beeld van Sint Nicolas en het kleine beeld van het kindje Jesus uit de kerk gedragen. Wat een happening...... er waren wel 100.000 mensen op de been. Iedereen sloot zich bij de processie aan. Er werd gezongen en gebeden...... Het duurde zo'n anderhalf uur en toe was de processie weer bij de kerk.  We keken onze ogen uit. Ik vond het heel bijzonder om er tussen te staan. Veel mannen hadden een paars overhemd aan en een sjerp om, vrouween hadden een krans in hun haar van bloemen met linten eraan. En iedereen zong en bad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl