San Juan........44.5 graden

5 januari 2010 - San Juan, Argentinië

Afgelopen zondag zijn we van Valle Fertil, een heel klein dorpje vertrokken naar San Juan. We hebben besloten om hier een paar dagen te blijven. Vanuit een telefooncel heb ik in het Spaans……. een kamer gereserveerd voor 3 nachten. Wauw…. Ik verstond het antwoord ook goed. Dus was het reserveren  zo gepiept.

Toen we aankwamen in San Juan was het siesta, en dus haast geen mensen op straat. En we reden ik een keer naar ons hotel Hotel Selby, vlak bij het centrum. En we konden onze auto in een parkeergarage achterlaten. Dit zat bij de prijs in. Onze kamer was niet geweldig, we hadden een donkere kamer zonder een raam. Maar wel een goede airco. En een kamermeisje, die wel twee keer per  dag ons bed opmaakte…… De volgende dag hebben we het rustig aangedaan. Wat lezen, emails checken, rondslenteren, winkels en mensen bekeken. En dit allemaal in een temperatuur boven de 35 graden.

Gisteren was het nog warmer. Aan het einde van de dag 44.5 graden. Dus we hadden niet veel puf om iets te ondernemen. ’s Morgens nog even naar een museum waar we een nagemaakte dino zouden kunnen bekijken. Maar helaas…. De tentoonstelling was daar niet meer. Die was nu in……. Buenos Aires.

Na onze siesta zijn we naar het Oratorio de la Difunta Correa geweest . Dit is een soort bedevaartsoord, vooral voor vrachtwagenchauffeurs. Het is vanuit een legende ontstaan.

Een jonge vrouw, Correa, ging tijdens de oorlog op zoek naar geliefde. Op die tocht nam ze haar baby ook mee. Al snel raakte ze door haar voedsel- en watervoorraad heen. En de arme Correa  stierf van honger, dorst en uitputting. Pas na enige dagen werd haar    lichaam gevonden. De baby dronk nog steeds bij de overleden( difunta) moeder en…… leefde  nog. Einde van een verhaal en een begin van een cultus. De vermoedelijke vindplaats van de moeder groeide uit tot het Zuid-Amerikaanse Lourdes.

Vanuit heel Argentinië en zelfs vanuit de buurlanden komen de mensen hier naar toe, die hun lot en dat van hun dierbaren in de handen  van de Difunta Correa leggen. In diverse kappeltjes liggen foto’s , tekeningen, schilderijen,werktuigen, sturen, nummerborden, namaakhuizen, enz….. Elk geofferd voorwerp toont wat de milde  “ schenker”  van de Difunta Correa wil. Of wat men van haar heeft gekregen. Heel bijzonder om te zien hoe mensen hun hoop op een beter toekomst trachten te bezegelen.  Jajaja, weer een bijzondere ervaring……

Tot de volgende mail

Ina

P.S. Dank voor alle leuke reacties. Die we met veel plezier leze

1. Nico en Ria:
    7 januari 2010
    Dios mio...44graden boven 0!!! Het is hier 4 graden benéden nul maar de gevoelstemperatuur gaat wat mij betreft ook naar de -44 met die koude noordooster!!
    Ach, wij zitten te likkebaarden bij jullie verhalen, we gaan maar sparen en komende winter ook foetsie!!
    Wij zitten hier dik in een ouderwetse winter en Lauwersoog lijkt wel een pláátje.
    De tuin is een vogelparadijs, ik voer de gevederde vrienden een keuze menu en ze komen er met z'n allen op af. Minder blij ben ik met de vlaamse gaai die gaat gelijk met de hele pindaslinger er vandoor. dáárvoor zit ik niet te rijgen.
    Zo zie je maar weer, grote problemen hier en bittere kou!
    Als ik jullie was boekte ik nog lekker een weekje bij!!
    Groeten en liefs
    Nico en Ria
  2. Herma en Frank:
    7 januari 2010
    Ontzettend jaloers op die heerlijkr temperatuur daar. Ben nu verplichht binnen te blijven en kan niet echt buiten op mijn krukken wat ommetjes lopen om weer een beetje op gang te komen. Ze hebben de 3 schroeven uit mijn heup gehaald. Was eigenlijk een fluitje van een cent maar moet wel weer opkalafateren. Genieten jullie nog maar ten volle van de vakantie. Liefs Herma en Frank