Valparaiso

20 januari 2010 - Valparaíso, Chili

Sinds twee dagen zijn we weer op reis. Dit keer is Mariete met ons op stap naar Valparaiso. Dit  is de grootste havenstad van Chile.

De stad begon als een klein havenstadje op een smalle kuststrook onderaan de heuvels van het kustgebergte, die hier steil afdalen naar de zee. In de loop van de eeuwen groeide de stad enorm. En werden de huizen gebouwd tegen de steile hellingen tot aan de bovenrand van de bergen. Deze huizen zijn van hout en golfplaten en geschilderd in alle kleuren van de regenboog. Wat de stad heel vrolijk aanzien geeft.....

De stad is een ware mierenhoop van straatjes,pleintjes, steegjes, trappen en elektrische liften. De barrios, wijken, nodigen uit tot lange wandelingen. En hoe hoger je komt hoe mooier het uitzicht over de baai.

We hebben  vanmorgen met een klein bootje een tocht door de haven gemaakt. We gingen langs hele grote zeeschepen….. Ik voelde me hierbij maar heel klein.... Deze boten vervoeren koper, dat in de buurt van Rancagua, in een mijn wordt  gedolven, ook wordt er veel fruit door deze schepen geëxporteerd. Ook lagen er boten van de Chileense marine.

Vanmiddag hebben we een citytour gemaakt. En ook werd deze tour weer begeleid door een….. Spaanse gids. Maar….. wij hadden dit keer onze persoonlijke tolk bij ons. Zo hoorde we hoe de stad is ontstaan. Welke tradities er zijn. En …. weet ik nu ook waardoor het komt dat alle huizen zo kleurrijk zijn…….

In vroegere tijden werden nl. de zeeschepen in de haven, voordat ze weer naar zee gingen, geschilderd met allerlei kleuren. De verf die overbleef, gaven de zeelui aan de bewoners van Valparaiso. En die gebruikten deze verf om…… hun huizen te schilderen.

Morgen gaan we wandelen in een Parque  Natoninal. Dit natuurgebied met indrukwekkende palmbomen ligt zo’n 60 km. van Valparaiso. Dit park wordt buiten het weekend verrassend genoeg nauwelijks bezocht. De wandelingen hebben diverse lengtes……..