Adios Argentina

11 januari 2010 - Santiago, Chili

Zoals je begrijpt kan ik natuurlijk niet achter blijven om jullie een korte impressie te geven over ons verblijf in Argentinië.

We hebben inmiddels het land verlaten en zitten nu in het huis van mijn broer   niet ver van waar hij zelf woont. Wij zijn per bus vanuit Mendoza de Andes over   gestoken richting Santiago waar we opgehaald werden.                                          Aan de grens hebben we bijna 4 uur moeten wachten voordat we verder konden. Er waren maar 4 loketten waar we onze papieren moesten laten zien en papieren in moesten vullen en als er dan 3 bussen vóór ons zijn, weet je het wel, maar niemand die zich er druk om maakt….gewoon wachten en wachten en wachten. Het is hier een heerlijk plekje en mijn broer heeft er ook al een auto neergezet die we kunnen gebruiken, dus wij worden hier in de watten gelegd. Eerst maar even een dagje relaxen, daarna maar verder onze plannen uitwerken.

Even over onze tijd in Argentinië.                                                                                         In Buenos Aires heb ik me verbaasd over de geweldige infrastructuur. Het is toch een stad met 13 miljoen inwoners en het wegennet is zodanig dat het er op lijkt dat het verkeer vlekkeloos door de stad geloosd wordt. Wel is het zo dat (zoals ik ze geteld heb een aantal keren) 1 op de 5-6 auto’s een taxi is. De taxi kost  bijna niks dus daar wordt ontzettend veel gebruik van gemaakt. Ook hebben ze veel aandacht voor groen….overal bomen, in de straten en op de plaza’s…. en in tegenstelling tot Santiago is er geen luchtvervuiling.

Het noorden van Argentinië is schitterend. Ik heb nooit gedacht dat bergen zo mooi kunnen zijn. Op onze weg naar de zoutvlakte reden we door gebergtes waar het tot op de top groen was en enkele uren later waren de bergen nagenoeg onbegroeid, het enige wat er groeide waren cactussen hier en daar.   Wat de taal betreft konden we ons prima redden en de steden waren vrij overzichtelijk ingedeeld zodat we eigenlijk weinig echt hebben moeten zoeken naar ons verblijf. Alleen kan het soms wel errugg warm zijn. Meestal was het wel goed te doen hoor, maar in San Juan, waar we 3 nachten zijn gebleven, lag de temperatuur op een gegeven ogenblik boven de 43 graden en wordt het verlangen naar kou en een beetje sneeuw wel groot J. We hebben die dagen ook weinig ondernomen….gewoon te heet.

De Argentijnen heb ik ervaren als zeer vriendelijke en behulpzame mensen als we iets wilden weten of iets te vragen hadden. Maar in tegenstelling tot Cuba blijven ze wel afstandelijk en gereserveerd. Zo heeft ieder land zijn eigenheid.

Tot een volgende keer maar weer. Ik hoop dat het snel een beetje beter weer gaat worden in Nederland want ik heb vanmorgen mijn hulp gesproken en die klaagde steen en been hoeveel meer werk al die sneeuw gaf.

Jos

1. Nico en Ria:
    11 januari 2010
    Jongens, jongens, wát een ellende.......4 uur wachten voor je verder kan...het moet niet veel gekker worden daar in zuid-amerika en dan heb ik het nog niet eens over die temperatuur waar jullie aan bloot staan!!! Ik zou écht niet willen ruilen.
    Geef ons maar die noord/ooster,laat ons maar vast staan op de dijk bij Anjum in die gierende jachtsneeuw, we hebben het geluk dat we de defender geschorst hebben anders hadden we dit niet meegemaakt dat ding had overal overheen gehobbeld.
    Blijf aljeblieft verslagen sturen dan weten wij hoe goed we het hier hebben!
    Wanneer komen jullie eindelijk weer eens terug????
    We missen jullie!!
    Groeten uit Siberië ook van Nico, hij loopt met Pleuntje te ploegen door de sneeuw.
    Bij terugkomst moet het arme beest in bad omdat de sneeuw aan haar pootjes en vacht geplakt zit.
    Kortom "dikke pret"hier!!!
    Ria
  2. Rene en Susan:
    11 januari 2010
    Hoi vakantie gangers. Hier eindelijk een berichtje van ons. Weinig tijd voor de computer. Druk met schapen en het weer af en toe de schaatsen onder voor een winters tochje. Het is hier dus net als bij jullie volop genieten en lekker werken. Maarja wij hebben de leeftijd nog niet om van die mooie reisen te maken. Maar over 15 jaar zijn wij aan de beurt (hi, hi)
    Groet Baambrugge
  3. Hanneke en Leon Floor:
    Hallo Ina en Jos,

Met de hulp van Riet heb ik mij toegang verschaft tot jullie reislogger. Ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen! Doe Hein, Lucretia, Marieta en Marcia de hartelijke groeten van ons, vanuit een besneeuwd Noordwijkerhout! Jullie nog een ontzettend mooie tijd in Chili toegewenst!