Mendoza, een heerlijke stad........

7 januari 2010 - Mendoza, Argentinië

Mendoza   7 jan. 10

Gisteren  zijn we hier met de auto naar toegereden.

We reden over de beroemde rute 40, die van het  noorden naar het zuiden van Argentinië loopt. En we deden het rustig aan. Hoe dichter we bij Mendoza kwamen, hoe drukker het werd.  Veel  vrachtverkeer. Na de koffie zijn we op zoek gegaan naar de busterminal, vanwaar allerlei bussen vertrekken. Zo ook de bus naar Chili. Via Mariete wisten we dat we in verband met de drukte een paar dagen van tevoren een ticket  zouden moeten kopen. We vonden de Terminal. Het leek op een vliegveld. Met allemaal  natonale en internationale maatschappijen, klenie winkeltjes en restaurantjes…….. We waren op zoek naar Turbus en die vonden we snel. Eén kaartje kost nog geen 20 euro……..  Zo dat is dan voor zaterdag de negende janauari  ook geregeld

Mendoza, gesticht in 1561, heeft maar weinig koloniale gebouwen. De aardbeving van 1861 verwoestte het hele historische centrum van de stad. Er zijn nu lage gebouwen, brede lanen die met platanen zijn beplant, die bij een eventuele  nieuwe aardbeving de schade moeten beperken, mooie grote pleinen. Helaas  zijn er ook hier enkele torenflats gebouwd. De stad heeft een mediterrane uitstraling. Met veel  terrassen, die van ’s morgens tot ’s avonds laat zijn afgeladen met  allerlei mensen, zakenmensen, toeristen, studenten, werklui globetrotters. Een stad…..die leeft en bruist. Heerlijk om hier te zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!

We zijn  er met volle teugen van aan het genieten. Prachtige winkels, leuke cafés, musea en natuurlijke de bodega’s in de buurt.  Die we morgen gaan bezoeken.   We gaan kijken hoe de wijn, die …. AH verkoopt, gemaakt wordt en……. hoe die hier smaakt.

Tot slot wie weet   trouwens  wat in Argentinië  ESTAR ENTRE SAN JUAN Y MENDOZA betekent?

Wordt vervolgd

Ina

1. Frieda:
    7 januari 2010
    Hoi Ina en Jos,
    Het scheelt bijna 60 graden. 44,5 graad bij jullie, min 15 bij ons. Vandaag weer een verse sneeuwbui. Op de televisie al lichte paniek, het strooizout raakt op. Prachtige plaatjes als je naar buiten kijkt of lekker buiten wandelt. Zondag nog een midwinterhornwandeling gemaakt in de sneeuw. Mendoza lijkt me heerlijk. Estar entre san juan y mendoza zal wel een uitdrukking zijn, ik ben in de zevende hemel of zo iets. Ik hoor het wel,hartelijke groeten Frieda en Ben
  2. Hedi:
    8 januari 2010
    Hoi Ina en Jos,
    Net heb ik van Anna bericht gekregen hoe jullie verhalen te kunnen lezen. Hartstikke leuk!
    Beter laat dan nooit: alsnog een heel goed 2010. Jullie beginnen in ieder geval uitstekend. Geniet maar volop.
    Groeten, Hedi
  3. femke:
    8 januari 2010
    Hoi ma en pa,
    Ik heb me suf gepiekerd en gepeinsd wat het gezegde zou kunnen betekenen... Daarnaast heb ik google afgestruind, maar de enige aanwijzing die ik kon vinden is dat er een cd bestaat met de titel 'halfway between san juan and mendoza' wat wel overeenkomt met de vertaling. Maar ik heb verdergestruind en ik ben eruit denk ik: het betekent... doodop zijn, gaar, sin fuerza, ook wel in het nederlands 'de pap is op'. Klopt het, klopt het?
    Dan heb ik nog een raadsel voor jullie: Wat betekent 'ESTAR MAL DE LA PIOJOSA oftewel ESTAR RAYADO, oftewel ESTAR MEDIO COLO' Ik vond het wel op jullie van toepassing (het meeste op papa en ook wel een beetje om marieta ;P)
    Succes en de groetjes van femke
  4. Willy:
    10 januari 2010
    Dag Ina en Jos,

Heel fijn jullie verhalen te lezen!
    Klaas en ik genieten ervan. Weten we wat we allemaal kunnen gaan doen, als we meer vrije tijd krijgen!
    Het temperatuurverschil is wel enorm ( zaterdag gevoelstemperatuur tussen -10 en -15)!!
    Maar wel prachtige sneeuw.

Wat betreft de uitdrukking: ESTAR ENTRE SAN JUAN Y MENDOZA.
    Ergens vond ik: dronken zijn.

Er zijn nu 3 verschillende betekenissen gegeven.
    Zo langzamerhand raken we natuurlijk benieuwd naar wat het nu echt is :-))

Heel veel plz verder en geniet van alles wat jullie tegenkomen.

Groeten van K en W
  5. Folkert:
    13 januari 2010
    Hoi Ina en Jos,

Mooie avonturen beleven jullie! Leuk om te lezen.

Ik heb voor de vertaling gezocht op google en die kwam met jullie reislogger-website, haha. Ik sluit me aan bij Femke "Tussen San Juan en Mendoza". Veel plezier!

Groet Folkert